Зразок роботи
У практиці навчання молодших школярів незаперечним є той факт, що читання – один з найефективніших засобів не тільки навчання, а й виховання та розвитку дитини.
Саме на уроках читання, при створенні відповідних умов, відбувається процес формування в людини нового суспільства, закладаються основи світогляду юного громадянина, його вибіркового розвитку й вихованні.
Кожен жанр має специфічний вплив на формування молодших школярів. Потенціал педагогічного впливу казки на молодших школярів перецінити в золоті не можливо. Дійсно «Казка - вчить, як на світі жить».
Ліричний вірш, як відомо, завжди насичений почуттями, здебільшого позитивними. Про зображене в ньому, як правило, неможливо читати без почуття захоплення, задоволення, радості. Інколи смисловий зміст вірша змушує читача й сумувати, співчувати ліричному героєві. Хіба це не корисно у плані виховання юних читачів!?
Об’єкт дослідження: твори лесі Українки, що вивчаються в початковій школі.
Предмет дослідження: методика вивчення ліричних творів Лесі Українки в 1-4 класах.
Мета дослідження: роль творів поетеси у навчанні, вихованню та розвитку пізнавальних можливостей молодших школярів;формування і розвиток мовних умінь і навичок;розвиток інтересів до читання ліричних творів;розвиток емоційної і почуттєвої сфери учнів, образного мислення;формування морально – естетичних уявлень і почуттів;розвиток творчих здібностей школярів;усвідомлення жанрової особливості поезій.
Гіпотеза дослідження: рівень повноцінного сприймання молодшими школярами специфіки жанру поезії, глибоке знання творів Лесі Українки в межах початкової школи буде можливе, якщо вчитель систиматично використовуватиме на уроках читання інноваційні, нестандартні форми і види робіт.
Завдання дослідження:
1. На основі творчого дослідження визначити обсяг інформації про життя і творчість Лесі Українки.
2. З’ясувати тематичку і жанрову різноманітність творів поетеси, що вивчаються в початкових класах.
3. Вивчити особливості роботи над віршами.
4. Розробити систему уроків з даної теми по класах.
5. Експериментально перевірити ефективність засвоєння творчої спадщини Лесі Українки для дітей, спираючись на використання інноваційних, нестандартних видів і форм робіт.
Для досягнення мети і реалізації завдань дослідження застосовуються такі підготовчі методи:
1.Теоретичні: вивчення життя і творчості Лесі Українки;місце і роль її творів у програмі початкової школи;методика опрацювання віршів;вивчення та узагальнення педагогічного досліду з даного питання.
2.Емпіричні: спостереження за діяльністю учнів під час вивчення творів поетеси; з’ясування методів формування і розвитку навичок читання в учнів 1-4 класів, усвідомлення ними жанрової особливості віршів, педагогічний експеримент, його якісний і кількісний аналіз результатів.
Експериментальна база дослідження: Олександрійський ЗНЗ
I-III№17(ліцей)
Дослідження мало такі етапи:
1. На першому етапі(вересень - листопад)здійснювалося теоретичне вивчення даної теми; аналіз підручників з читання 1-4 класів, вивчення педагогічного досвіду.
2. На другому етапі (листопад - січень) було обґрунтовано зміст, визначено експериментальну базу, розроблено етапи та методику і зміст експериментального дослідження, використання кращого педагогічного досвіду вчителів області, України.
3. На третьому етапі (січень - березень) здійснилося експериментальне дослідження та опрацювання оформлення записів дослідження, узагальнення всіх методів дослідження, формування висновків та літературні оформлення тексту курсової роботи.
Апробація і впровадження результатів здійснювалось в процесі експериментальної роботи у ЗНЗ №17
Основні положення і висновки обговорення на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів даного навчального закладу.
Практичне значення дослідження становить:
роль і місце творчості Лесі Українки у розвитку кола читання, формування і розвиток навичок читання, поглибленому знань літературознавчої проектики, визначення теми і основну думку твору, сюжет і композиція, вміти знаходити і пояснювати істотні ознаки певних подій, явищ; удосконалення і проективне застосування засобів художньої виразності, емоційне ставлення читача до змісту твору, розвиток творчої діяльності учнів на основі прочитаного, уміння самостійно працювати з дитячою книжкою.