0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК ІНТЕГРОВАНИХ КОРПОРАТИВНИХ СТРУКТУР (НА ПРИКЛАДІ ДП “НОВАТОР)» (ID:251374)

Тип роботи: дипломна
Дисципліна:Менеджмент
Сторінок: 133 стор.+додатки
Рік виконання: 2014
Вартість: 2200 грн.
Купити цю роботу
Зміст
ЗАВДАННЯ НА ДИПЛОМНУ РОБОТУ РЕФЕРАТ ЗМІСТ ВСТУП 7 РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНТЕГРОВАНИХ КОРПОРАТИВНИХ СТРУКТУР 11 1.1.Сутність інтегрованих корпоративних структур 11 1.2.Характеристика процесу та мотивів формування IKC 20 1.3.Організаційно-економічний механізм інтеграції підприємств 27 РОЗДІЛ 2 АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ДП «НОВАТОР» В СКЛАДІ ІНТЕГРОВАНОЇ КОРПОРАТИВНОЇ СТРУКТУРИ ДК «УКРОБОРОНПРОМ» 35 2.1. Аналіз засад діяльності ДК «Укроборонпром» 35 2.2. Аналіз організаційної структури та основних показників діяльності ДП «Новатор» 51 2.3.Оцінка показників діяльності підприємства ДП «Новатор» 61 РОЗДІЛ 3 ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ УДОСКОНАЛЕННЯ СКЛАДОВИХ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ ІКС 77 3.1. Впровадження складових процесу управління знаннями в системі менеджменту підприємства 77 3.2. Впровадження змін в організаційній структурі підприємства 93 3.3. Застосування BSC в процесі формування стратегії розвитку підприємства 104 РОЗДІЛ 4 ОХОРОНА ПРАЦІ І БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 109 ВИСНОВКИ 122 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 128 ДОДАТКИ 133 Додаток А Основні форми інтегрованих корпоративних систем Додаток Б Перелік Державних Підприємств – Учасників Державного Концерну "УКРОБОРОНПРОМ
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
РОЗДІЛ 2 АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ДП « НОВАТОР» В СКЛАДІ ІНТЕГРОВАНОЇ КОРПОРАТИВНОЇ СТРУКТУРИ ДК «УКРОБОРОНПРОМ» 2.1 Аналіз засад діяльності ДК«Укроборонпром» Створення Державного концерну «Укроборонпром» було здійснено на підставі Указів Президента України № 1085/2010 від 6 грудня 2012 р. № 1245/2010 від 28 грудня 2010 р. На момент створення Державного концерну «Укроборонпром» ситуація, що склалась в оборонній промисловості, характеризувалась недостатньою ефективністю управління державною власністю із застосуванням командно-адміністративних методів, розпорошеністю підприємств між цілою низкою органів управління, а також не завжди доцільним розподілом і використанням бюджетних коштів. Це стало основним аргументом щодо необхідності переходу до ринкових методів управління в ОПК. Основна ідея організації ДК «Укроборонпром» полягала у створенні дієвого ядра оборонної промисловості за рахунок об’єднання функціонуючих компаній, фірм і підприємств,котрі здійснювали експорт ОВТ і мали певні оборотні кошти, та підприємств ОПК, яким удалося певною мірою зберегти свій технологічний та оборонний потенціал і спроможність виробляти сучасні зразки військової техніки. В результаті переважна більшість підприємств галузі були передані в управління Державному господарському об’єднанню – Державному концерну «Укроборонпром». Під одним керівництвом були об’єднані підприємства з проектування, виробництва та реалізації оборонної продукції як для внутрішніх потреб, так і на зовнішньому ринку. У подальшому до складу ДК «Укроборонпром» було передано більшу частину підприємств ОПК з метою створення профільних вертикально інтегрованих об’єднань за галузевим принципом та надання фінансової підтримки цим процесам з метою підвищення фінансово-економічних позицій підприємств. На даний час Державний концерн «Укроборонпром» – це об’єднання великої кількості багатопрофільних підприємств різних галузей оборонної промисловості. До складу Концерну увійшли підприємства, які здійснюють господарську діяльність у сфері розроблення, виготовлення, реалізації, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової і спеціальної техніки та боєприпасів, а також беруть участь у військово-технічному співробітництві з іноземними державами (рис. 2.1). Перелік підприємств, що відносяться до складу концерна наведений у додатку Б дипломної роботи. Рис. 2.1 Дивізійна структура управління ДК «Укроборонпром» Доцільність об’єднання в одній управлінській структурі наукових, експериментальних, виробничих підприємств та спецекспортерів підтверджується тим позитивним ефектом, який отримано Концерном за час свого існування. Формування Концерну створило умови для організації в ОПК єдиного інноваційного циклу «дослідження - розробка - серійне виробництво - споживання (реалізація) - сервісне обслуговування - утилізація». Функції з управління Концерном та контроль за його діяльністю здійснює Кабінет Міністрів України . Для забезпечення прийняття оптимальних кваліфікованих рішень за окремими напрямами діяльності Концерном реалізується концепція дивізійної структури управління (рис.2.1,2.3). Зазначена концепція прийнята з врахуванням сучасних тенденцій теорії та практики менеджменту. Суть її полягає у відокремленні стратегічних і оперативних цілей від вирішення оперативних галузевих завдань. Дивізійний принцип має забезпечити управлінську і господарську «автономізацію» галузей, делегування частини управлінських повноважень керівникам дивізіонів. За Концерном залишаються функції стратегічного планування, взаємодії з органами державної влади, координації діяльності дивізіонів. Такий підхід дозволяє топ-менеджменту Концерну зосередити свою діяльність на стратегічних рішеннях та довготермінових програмах розвитку ОПК. У вересні 2013 року у структурі Концерну створено п’ять дивізіонів: авіабудування та авіаремонту; високоточних озброєнь та боєприпасів; з виробництва бронетанкової, автомобільної, інженерної та спеціальної техніки; суднобудування та морської техніки; радіолокації, радіозв’язку та систем ППО. У кожній галузі свої унікальні проблеми, пов'язані із властивоютільки їй специфікою. Тому для кожного галузевого дивізіону, кожно¬го підприємства ОПК підбирається індивідуальний спосіб фінансово¬го оздоровлення та реструктуризації. Кожний дивізіон очолює заступник Генерального директора Концерна. Переваги дивізіональної оргструктури: - невтручання в оперативну діяльність підрозділів; - можливість для вищого керівництва зосередитись на вирішенні стратегічних проблем; - підвищення якості рішень, що приймаються (завдяки наближенню до місця виникнення проблеми); - можливість відстежувати діяльність кожного структурного підрозділу як окремого напрямку. Недоліки дивізіональної оргструктури: - дублювання функцій управління на рівні підрозділів; - збільшення витрат на утримання апарату управління; - процес контролю значно ускладнюється. Структура управління Концерну представлена на рис. 2.3. До ДК «Укроборонпром» входять: - Підприємства бронетанкової техніки, артилерійського озброєння, автомобільної, інженерної та спеціальної техніки; - Підприємства суднобудування та морської техніки; - Підприємства авіабудування та авіаремонту; - Підприємства радіолокації, радіозв'язку та систем протиповітряної оборони; - Підприємства високоточного озброєння та боєприпасів; - Спецекспортери Учасники Концерну зберігають статус юридичної особи та профіль діяльності. Учасники Концерну зберігають господарську самостійність з урахуванням обмежень, передбачених законодавством та Статутом Концерну. Концерн відповідно до законодавства регулює провадження наукової, проектної, виробничої, фінансової, цінової, інвестиційної, інноваційної, зовнішньоекономічної та іншої діяльності його учасників, пов'язаної з розробленням, виготовленням, реалізацією та обслуговуванням товарів військового та спеціального призначення. Зазначені обставини визначають завдання та цілі Концерну: - найбільш повне задоволення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань в новітніх зразках озброєння, здійснення модернізації, ремонту та утилізації; - зміцнення міжнародного авторитету України за рахунок розширення ринків збуту конкурентоздатної продукції ОПК (зростання експорту озброєнь та валютних надходжень); - підвищення ролі вітчизняного оборонно-промислового комплексу у соціально-економічному розвитку країни (збільшення обсягу продаж, виробництва та ВВП, збільшення виробітку на одного працюючого та рівня середньої заробітної плати, збільшення податкових платежів). Розмір регулярних річних внесків для підприємств-учасників ДК «Укроборонпром» на сьогоднішній час зменшено з 50% до 18% від фактично отриманого чистого прибутку за 2013 рік. Попри те, що решта підприємств ОПК залишилася підпорядкованою іншим структурам влади, створення й діяльність ДК «Укроборонпром» дали певні позитивні результати, серед них такі: - підготовка й подання до Верховної Ради України проектів законів з питань внесення змін до Податкового кодексу України в інтересах спрощення оподаткування підприємств ОПК та списання їхньої заборгованості; - списання заборгованості оборонних організацій і підприємств – учасників Концерну обсягом близько 820 млн грн (Закон України № 52131VІ «Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу – учасників Державного концерну “Укроборонпром” та забезпечення їх стабільного розвитку»від 6 вересня 2012 р.); - проведення комплексного аналізу з питань визначення напрямів завантаження організацій та підприємств Концерну завданнями з розробки військової та цивільної продукції, у результаті чого прийняте попереднє рішення про перебудову близько 80% організацій і підприємств Концерну, з яких 60% мають бути реструктуризовані, близько 15% – корпоратизовані, 5% – підлягають передачі до інших галузей економіки; - підвищення обсягу експорту ОВТ (за даними СІПРІ, у 2012 р. Україна вийшла на четверте місце у світі серед експортерів озброєння, здійснивши експорт продукції на 1,33 млрд дол. США). Рада директорів Концерну є колегіальним органом управління. До складу ради директорів Концерну входять генеральний директор Концерну, його заступники, а також представники учасників Концерну.Головою ради директорів Концерну є генеральний директор Концерну. Концерн знаходиться в умовах високого рівня нестабільності зовнішніх чинників. За останній час змінено три Генеральних директора Концерну. На сьогодні виконуючим обов'язки гендиректора "Укроборонпрома" призначений народний депутат від фракції УДАР Сергій Аверченко. До складу ради директорів входить перший заступник генерального директора, перший заступник генерального директора з питань зовнішньоекономічної діяльності , п"ять заступників генерального директора, заступник генерального директора по виробництву, заступник генерального директора з фінансово-економічних питань. До повноважень ради директорів Концерну належить: - підготовка пропозицій щодо: а)напрямів діяльності Концерну на черговий рік і подання їх на розгляд наглядової ради Концерну; б)стратегії розвитку Концерну та його учасників; в)реалізації інвестиційної політики стосовно активів Концерну та інвестування в активи, які належать учасникам, філіям і представництвам; г)показників діяльності Концерну і подання їх на розгляд наглядової ради Концерну; - забезпечення розроблення річних фінансових та інвестиційних планів, а також інвестиційних планів на середньострокову перспективу (три - п'ять років) учасників Концерну і подання їх на розгляд генерального директора Концерну; - здійснення координації поточної діяльності учасників Концерну; - виявлення державного майна, яке тимчасово не використовується Концерном та його учасниками, і внесення генеральному директору Концерну пропозицій щодо його подальшого використання; - здійснення інших повноважень, передбачених Статутом Державного концерну "Укроборонпром". Склад Наглядової ради Державного концерну "Укроборонпром" призначено Указом Президента України від 16.12.2011 № 1165/2011. До повноважень наглядової ради Концерну належить: а) затвердження стратегії розвитку і напрямів діяльності Концерну; б) здійснення контролю за виконанням Концерном та його учасниками покладених на них завдань у сфері оборонно-промислового комплексу та військово-технічного співробітництва; в) затвердження напрямів діяльності Концерну на черговий рік; г) визначення інвестиційної політики стосовно активів Концерну та інвестування в активи, які належать учасникам, філіям і представництвам; д) внесення уповноваженому органу управління пропозицій щодо включення до складу Концерну нових учасників та виключення учасників з його складу; е) підготовка і подання на розгляд уповноваженого органу управління пропозицій щодо внесення змін до Статуту Концерну; ж) прийняття рішень про відкриття філій і представництв Концерну; з) затвердження фінансових та інвестиційних планів і показників діяльності Концерну, в тому числі річних фінансових та інвестиційних планів, а також інвестиційних планів на середньострокову перспективу (три - п'ять років); и) погодження залучення кредитів для реалізації проектів, виконання програм і зовнішньоекономічних контрактів за участю Концерну, якщо вартість таких проектів, програм і контрактів перевищує суму, еквівалентну 50000000 (п'ятдесяти мільйонам) доларів США у відповідній валюті; к) прийняття рішень про створення резервного та інших фондів Концерну, визначення порядку їх формування та використання; л) прийняття рішень стосовно участі Концерну у корпоратизації державних підприємств у встановленому законодавством порядку; м) прийняття рішень стосовно участі Концерну в статутному капіталі господарських товариств, інших комерційних і некомерційних організацій, створених на території України і за її межами, метою діяльності яких є сприяння розробці, виробництву та експорту високотехнологічної промислової продукції, у тому числі товарів військового призначення; н) погодження рішень генерального директора Концерну про припинення його учасників; о) забезпечення проведення Концерном у встановленому порядку відрахувань до державного бюджету частини прибутку (доходу); п) здійснення контролю за ефективним використанням і збереженням об'єктів державної власності, переданих в управління Концерну, провадженням фінансово-господарської діяльності Концерну; р) затвердження річних звітів генерального директора Концерну про результати діяльності Концерну та управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі; с) ініціювання проведення перевірок, ревізій та аудиту фінансово-господарської діяльності Концерну та його учасників, визначення аудитора Концерну; т) призначення на посаду і звільнення з посади членів аудиторської служби Концерну; у) укладення та розірвання контракту з генеральним директором Концерну; ф) внесення уповноваженому органу управління пропозицій щодо реорганізації або ліквідації Концерну; ч) здійснення інших повноважень, передбачених цим Статутом, законами та іншими нормативно-правовими актами. Науково-технічна Рада Державного концерну «Укроборонпром» утворена з метою вироблення узгодженої політики щодо напрямків наукової, науково-технічної діяльності підприємств Концерну, підвищення ефективності та якості наукових досліджень. Її персональний склад формується на загальних зборах директорів підприємств Державного концерну «Укроборонпром», зміни до складу вносяться та затверджуються на окремих засіданнях Ради.Рішення Ради та її президії з розглянутих питань, які затверджені Генеральним директором, є офіційною науковою позицією Концерну. На Раду покладається: - визначення принципових науково-технічних позицій Концерну з питань воєнно-технічної політики, Основних напрямків і Державної програми розвитку і модернізації озброєння та військової техніки (далі – ОВТ) ЗСУ, оцінки ефективності їх застосування за призначенням; - розгляд і оцінка проектів технічних завдань, науково-технічних розробок, науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт (далі –НДДКР), ходу їх виконання, а також підсумкових звітів щодо них; - розгляд і оцінка проектів тактико-технічних завдань (далі ТТЗ) щодо ескізних і технічних проектів на розробку нових і модернізацію існуючих зразків ОВТ; - розгляд і розробка рекомендацій щодо розвитку й удосконалення лабораторної та випробувальної баз наукових організацій та установ Концерну, удосконалення методик досліджень і випробувань; - розробка та обговорення рекомендацій з найбільш важливих методик і програм досліджень і випробувань у наукових установах Концерну; - розгляд і оцінка шляхів і способів підвищення ефективності і якості виконання НДДКР на основі впровадження досягнень науково-технічного прогресу; - обговорення кандидатур запропонованих на заміщення вакантних посад генеральних і головних конструкторів; - обговорення пропозицій щодо створення науково-дослідних груп для виконання прикладних, пошукових і фундаментальних НДДКР з пріоритетних наукових напрямків; - обговорення планів роботи Ради й підбиття підсумків діяльності Ради та Концерну; - обговорення та прийняття рішення щодо подання статей, монографій та інших наукових робіт до їх публікації в пресі й депонування. Проблеми діяльності концерну є різноплановими. Проблема управлінського впливу на ДК. Специфіка діяльності Концерну визначає вплив на його діяльність таких структур - Кабінет Міністрів, Міністерство обо¬рони; Міністерство економічного розвитку й торгівлі. Для її вирішення висловлюється думка створення спеціального агентства з управління підприємствами ОПК. Ще одна проблема діяльності підприємства пов’язана із здійсненням пільгового пенсійного забезпечення. Наприклад, на підприємствах сфери боєприпасів раніше працю¬вало по 10-12 тис. осіб (тому що боєприпаси вироблялися у значних кількостях для всіх країн Ради Економічної Взаємодопомоги). Більша частина працівників даних підприємств були зайняті на виробництвіз особливо важкими й небезпечними умовами праці, які відповідають спискам №№ 1 та 2 робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України. Зараз, з огляду на фактичне заванта¬ження, на заводах залишилося від 400 до 4 тис. людей. Велика кіль-кість співробітників вийшли на пільгову пенсію. На сьогодні кількість таких пенсіонерів більш ніж утричі перевищує кількість працюючих на підприємствах галузі. Згідно з чинною нормативно-правовою ба¬зою виплату пільгових пенсій здійснюють самі підприємства, що є дляних непід'ємним вантажем. Щорічні витрати підприємств на виплати пільгових пенсій становлять у середньому 10 млн грн, і в окремих ви¬падках ці суми порівнянні з витратами на виплату заробітної плати. У більшості підприємств боєприпасної галузі немає ресурсів для по¬криття цих витрат. Зокрема, за останні три роки підприємствам удава¬лося погашати менше 10% від пільгових пенсій, що нараховуються. Аналогічна ситуація склалася з виплатою заборгованостей з подат¬ку на землю. Одним із важливих питань, що також вимагає вирішення, залишається розмір акцизного збору на спирт, що використовується для виробни¬цтва боєприпасів. Існуючі нині розміри цього збору роблять виробни¬цтво нерентабельним. Для підприємств авіаційної промисловості характерні проблеми іншої спрямованості. Найактуальніші з-поміж них – нерівномірність завантаження галузі (відсутність замовлень у І півр.) й одержання комплектуючих із Росії,також проблеми із подальшою співпрацею з Росією. Однією з головних проблем збиткових підприємств , що входять у ДК, є кадрова. Ана¬ліз свідчить, що завантаження підприємства залежить, у тому числі,від активної позиції керівника підприємства.Тому навчання персоналу, особливо менеджерів вищого та середнього рівня управління набуває особливого значення. Крім того, виробництво на підприємствах концерну характеризується високим рівнем науково місткості та інноваційності. Для забезпечення конкурентоспроможності продукції підприємств ВПО потрібно впровадження в рамках системи менеджменту ДК процесів управління знаннями. Складовою частиною менеджменту знань ДК може бути також створення корпоративного університету, за допомогою якого буде налагоджена підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації працівників концерну виходячи із потреб конкретних ситуацій. За підрахунками, що проведені ДК "Укроборонпром" під час розроблення пропозиції до проекту нової Державної програми розвитку ОПК, для оновлення виробничої та технологічної бази тільки підприємств ОПК, які входять до складу Концерну потрібно до 8 млрд. грн. Вишукати такі кошти на цей час та у найближчі роки є практично неможливо. Нема достатніх ресурсів також на створення сучасної випробувальної бази та випробувальних лабораторій. Державний концерн «Укроборонпром» за своєю суттю, форматом та напрямками діяльності є промислово-технологічнім та науково-дослідним «ядром» вітчизняного ОПК. Одночасно він виступає і в ролі головного українського державного суб'єкта , що здійснює як експорт товарів військового призначення та подвійного застосування, так і імпорт аналогічних іноземних товарів. Проте, відповідно до Статуту, ця потужна держструктура приймає в загальнодержавному масштабі участь тільки у виконанні оборонного замовлення, науково-дослідних і проектно-конструкторських робіт, а також у здійсненні діяльності у сфері ВТС. При цьому для неї не визначені завдання щодо участі у реалізації державної оборонно-промислової та військово-технічної політики, політики військово-технічного співробітництва, у підготовці та виконанні державних програм розвитку ОПК, ОВТ . На даний час призупинена співпраця підприємств Концерну з РФ і український уряд готує механізм компенсацій можливих втрат окремих підприємств через систему внутрішніх закупівель, також готуються зовнішні контракти. Державне підприємство «Новатор» є сучасними підприємством з виробництвом високого технічного рівня і сучасними технологіями. ДП "Новатор" - Хмельницький радіотехнічний завод - було засновано в 1966 р. у структурі Міністерства радіопромисловості СРСР як одне з підприємств з виготовлення бортового радіоелектронного, радіолокаційного, радіонавігаційного та іншого обладнання для авіаційної та аерокосмічної галузей. Юридична адреса підприємства: Україна, 29016, м.Хмельницький, вул.Тернопільська, №17. Підприємство створено з метою: - реалізації на основі одержаного прибутку соціальних і економічних інтересів працівників підприємства. - найбільш повного забезпечення суспільних потреб в його продукції за рахунок розвитку і удосконалення виробництва. Підприємство має відокремлені структурні підрозділи: - Завод «Маяк», юридична адреса – Україна, 31352, с.Гвардійське, Хмельницького району, Хмельницької області; - Машинотракторна станція «Новатор», юридична адреса - Україна, 31300, с. Моломоленці, Хмельницького району, Хмельницької області; - Агропромисловий комбінат «Новатор», юридична адреса - Україна, 31300, с. Моломоленці, Хмельницького району, Хмельницької області; - Комбінат громадського харчування «Новатор », юридична адреса - Україна, 29016, м. Хмельницький, вул. Тернопільська, №17/1. Як вже було вище зазначено, історія підприємства розпочинається 06.01.1964 коли відповідно до постанови №7 Раднаргоспу Подільського економічного району у Хмельницькому було створено завод «Радіоприлад». 16.01.1964 р. розпочалось інтенсивне будівництво заводу, 25.12.1965 р. завершено перший етап будівництва і розпочато другий. Офіційним днем народження заводу та початком його трудової біографії є 03.01.1966р. У зв’язку з перепрофілюванням підприємства 05.07.1966 р. на виробництво складної наукоємної авіаційної спецтехніки військового призначення наказом №160 Міністра радіопромисловості СРСР Хмельницький завод «Радіоприлад» було перейменовано на Хмельницький радіотехнічний завод (ХТЗ). За успішне виконання завдань ІХ п’ятирічки та взятих на честь ХХV з’їзду КПРС соціалістичних зобов’язань рішенням колегії Міністерства радіоелектронної промисловості СРСР ХРТЗ присвоєно ім’я ХХV з’їзду КПРС. Тому 24.05.1976 р. вважається датою коли підприємству надали нову назву і стало воно називатись – Хмельницький радіотехнічний завод імені XXV з’їзду КПРС. 04.081980 р. відповідно до наказу № 365 Міністра радіопромисловості СРСР на базі ХРТЗ створено виробниче об’єднання «Хмельницький радіотехнічний завод імені XXV з’їзду КПРС» з правами головного підприємства, оскільки за рішенням МРП СРСР було створено заводи-філіали :  «Маяк» - с. Гвардійське Хмельницького району;  «Кристал» - м. Ярмолинці;  Берегівський та Мучаківський радіозаводи – Закарпаття;  «Рекорд» - м. Новоград-Волинський Житомирської області;  Рівненський радіозавод – м. Рівне. За клопотанням трудового колективу та відповідно до наказу Міністра радіопромисловості СРСР 21.08.1980 р. виробниче об’єднання ХРТЗ імені XXV з’їзду КПРС було перейменовано на ВО «Новатор». У зв’язку з переходом України від командно-адміністративної моделі економіки до ринкової економіки великі підприємства ставали тягарем і несли великі збитки, тому 10.06.1993 р. у Міністерстві машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України зареєстровано два підприємства: Державне підприємство «Хмельницький радіотехнічний завод» та державне виробниче об’єднання «Новатор» у складі – ДП ХРТЗ (на правах головного підприємства), Берегівський радіозавод, завод «Кристал» (м. Ярмоинці) та завод «Рекорд» (м. Новоград-Волинський). 13.05.2002 р. Відповідно до наказу №217 Міністерства промислової політики України на базі ДП ХРТЗ та ДВО «Новатор» утворено Державне підприємство «Новатор». Щодо залучення інвестицій підприємство використовує такі форми: - прямі інвестиції. ДП «Новатор» отримує прямі інвестиції через створення спільних підприємств на базі іноземного капіталу. Так, створено спільні підприємства з підприємствами Росії: «Трансконтур» - в галузі виробництва апаратури для залізничного транспорту. Також створено спільне підприємство з фірмами Італії в галузі виробництва сучасної телефонної апаратури, а саме таксофонів. - гранти, державні інноваційні програми регіонального та державного рівня. ДП «Новатор» активно бере участь у програмах розвитку регіону чи промисловості держави в цілому. Як правило, подібні програми націлені на інноваційний розвиток підприємства, підвищення його конкурентоспроможності на ринку. Визначаючи стадію життєвого циклу підприємства можна сказати, що воно на даний час знаходиться на стадії зрілості або ще цей етап називають етапом формалізації діяльності. Такий висновок зроблений виходячи з того, що ДП «Новатор» досяг періоду стабілізації росту (розвитку , формалізації ролей, стабілізації структури, акценту на ефективність). На даному етапі розвитку для ДП важливо не перейти в стадію «паразитуючої» зрілості, яка характеризується відсутністю адекватних реакцій з боку підприємства на вплив деяких вагомих факторів внутрішнього та зовнішнього середовища, що, однозначно, вимагає здійснення негайної реорганізації системи моніторингу чинників середовища та реагування на них. Статут ДП «Новатор» складений з урахуванням і дотриманням всіх вимог чинного законодавства щодо реєстрації та діяльності підприємства. У статуті підприємства виділено більше ста основних напрямків діяльності підприємства. Всі види діяльності, які згідно з чинним законодавством потребують спеціального дозволу чи ліцензії, здійснюються тільки після їх отримання. Підприємство є юридичною особою і здійснює свою діяльність на підставі чинного законодавства і статуту. Підприємство веде самостійний баланс, має розрахунковий, валютний та інші рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням, товарний знак, який реєструється відповідно до чинного законодавства, та інші атрибути, необхідні для організації своєї діяльності. Підприємство несе відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах належного йому майна. Державне підприємство належить до галузі переробної промисловості і спеціалізується за такими видами діяльності: - виробництво сучасних радіолокаційних прицільних комплексів Н019 та Н001, призначені для роботи в системі озброєння літаків МіГ-29, СУ-27, СУ-30, СУ-30МК, літакових відповідачів, апаратури близької навігації для всіх видів літаків та вертольотів, які випускаються в Україні та країнах СНД; - виробництво систем зв’язку і безпеки руху на залізничному транспорті; - виробництво побутових лічильників газу роторного типу; - виробництво побутових та промислових лічильників гарячої та холодної води; - виробництво однофазних електронних лічильників електроенергії; - виробництво низьковольтних автоматичних вимикачів на струм до 250А; - виробництво медичної фізіотерапевтичної апаратури; - виробництво телевізорів марки NOVATOR на LCD панелях. 2.2 Аналіз організаційної структури та основних показників діяльності ДП «Новатор» Структура підприємства характеризує внутрішній устрій підрозділів, зв’язки, підпорядкованість, взаємодію між ними. Розрізняють виробничу, загальну і організаційну структури управління. Виробничою структурою підприємства є склад цехів, виробничих дільниць, служб. Виробнича структура ДП «Новатор» показана на рисунку 2.4. Організаційна структура – упорядкована сукупність стійко взаємопов’язаних елементів, які забезпечують функціонування і розвиток організації як єдиного цілого. Розглянемо схематично організаційну структуру та структуру управління ДП “Новатор”. Організаційна структура підприємства передбачає виділення функцій, які здійснюються працівниками .В загальному організаційна структура ДП «Новатор» виглядає так, як це зображено на рисунку 2.5. Рис.2.4 Виробнича структура ДП «Новатор» Щодо структури управління ДП , то вона досить деталізовано зображена на рисунку 2.6. Організаційна структура є дуже розгалуженою і кожний її елемент забезпечує функціонування і розвиток організації, як єдиної цілісної системи. Проаналізувавши дану організаційну структуру, можна побачити, що в її основу покладено принцип розподілення повноважень і відповідальності за функціями та прийняття рішень по вертикалі. Тому, можна стверджувати, що дана структура являється лінійно-функціональною. Горизонтальні зв’язки передбачають ієрархічну організацію процесу управління за функціями (виробництво, економіка, маркетинг, бухгалтерський облік, кадри тощо). Вертикальні зв’язки, в свою чергу, представлені лінійною системою служб, що стоїть за кожною з цих функцій і пронизує все підприємство зверху донизу: від директора через відділи і цехи з їхніми начальниками до майстрів та бригадирів. Поділ праці між працівниками здійснюється відповідно до їхніх повноважень та місця в управлінській структурі. А спеціалізація пов’язана з великою кількістю різнопрофільних відділів, які виконують різноманітні завдання та у своїй єдності складають потужне виробничий процес. Позитивними аспектами наведеної організаційної структури є : спеціалізація функціональних керівників та відсутність дублювання функцій, простота керівництва та його ієрархічність, що забезпечує відносно швидке здійснення управлінських рішень. Рис. 2.5 Організаційна структура ДП «Новатор» Але, на жаль, є і негативні аспекти, тому що забезпечити необхідну пристосованість підприємства до мінливого ринкового середовища цей вид організаційної структури управління неспроможний. У ньому надто складна передача інформації між функціональними підрозділами. Це обумовлено тим, що проблеми обговорюються по всьому ієрархічному ланцюжку знизу вверх і в кожному підрозділі. При цьому багато інформації перекручується або втрачається при переході від одного рівня управління до іншого, від одного функціонального підрозділу до іншого. Окрім того, ця структура є сильним джерелом виробничого бюрократизму. Будь-яка інновація, яка з певних причин не влаштовує ту, чи іншу службу, може бути знищена численними непогодженнями. Крім того, на мою думку на даному підприємстві зосереджена занадто велика кількість управлінського персоналу. На одного керівника припадає в середньому 10 чол., що призводить до надмірної централізації та непропорційного розподілу доходів, адже управлінська ланка отримує значно вищу заробітну плату, ніж робітники. Тому необхідно або скоротити кількість керівників, або зменшити їм заробітну плату. Частково подолати ці проблеми можна шляхом розукрупнення підприємства, створення так званих "дивізіональних" структур управління. Вони виникають у результаті виділення з підприємств самостійних спеціалізованих підрозділів, орієнтованих на виготовлення готового товару і його просування на ринок. Організаційну структуру ДП «Новатор» можна визначити як лінійно-функціональну (див. рис. 2.6,2.7). За такої оргструктури штабні служби одержують повноваження по управлінню службами нижчого рівня, які виконують відповідні спеціальні функції. Лінійні ланки приймають рішення, а функціональні консультують, інформують, планують і координують. Керівники функціональних служб не мають права прийняття управлінських рішень поза своїми підрозділами. Перевагами лінійно-функціональної ОСУ є: меншення завантаження лінійних керівників; висока компетентність спеціалістів (функціональних керівників); підвищення якості підготовки рішень за рахунок залучення кваліфікованих спеціалістів; поєднання принципу спеціалізації управління з принципом єдності керівництва; дотримання принципу єдиновладдя. Розшифровка назв відділів ДП «Новатор», що наведені в організаційних структурах, представлена нижче: ЕГЦ – експлуатаційно-гарантійний цех ВПВ – відділ підготовки виробництва ВСТ – відділ спеціальної техніки ВТТ – відділ телевізійної техніки ВЗМТ – відділ залізничної і медичної техніки ВНОТЕ – відділ нестандартного обладнання ВТПВ – відділ технологічної підготовки виробництва ПДВ – планово-диспетчерський відділ ПЕВ – планово-економічний відділ ВП – відділ праці ФВ – фінансовий відділ ВАСУ – відділ автоматизованих систем управління ВЗК – відділ зовнішньої комплектації ВМТП – відділ матеріально-технічного постачання ЖКЦ – житлово-комунальний центр «Новатор» ВЕ – відділ естетики ВМЗЗ – відділ маркетингу і зовнішніх зв’язків ТСЦ – торгово-сервісний центр «Новатор» ЗВ – збутовий відділ ВТК – відділ технічного контролю ВМ – відділ метрології РБД – ремонтно будівельний цех,ЕМВ – енерго-механічний відділ,ВК – відділ кадрів,ВОХР – відділ охорони,ГКВ – група контролю виконання,ВБОіЗ – відділ бухгалтерського контролю і звітності,ЮВ – юридичний відділ, ВОПіНС – відділ охорони праці і навколишнього середовища. Рис. 2.6 Структура управління Державного підприємства «Новатор» Рис. 2.7 Організаційна структура Державного підприємства «Новатор» Рис. 2.8 Інформаційні потоки ДП «Новатор» Серед недоліків цієї ОСУ виділяють: низька гнучкість при вирішенні нових завдань, шаблонність; зростання штату апарату управління; небезпека конфліктів між лінійними та функціональними структурами; складність вертикальних комунікацій; недостатньо чіткі межі відповідальності; тенденція до централізації. Управління фінансовою діяльністю здійснює заступник директора з економіки. Разом з генеральним директором він несе відповідальність за фінансовий стан підприємства. Комерційний директор здійснює оперативне планування, реалізацію поставлених завдань, вносить відповідні корективи та здійснює контроль за процесом виконання плану. Взагалі, економічна служба побудована на принципі максимального врахування динаміки навколишнього середовища. Виходячи з цього, комерційний директор здійснює ціноутворення, прогнозування, економічний аналіз та управління персоналом. Свою діяльність, виходячи з стратегії розвитку підприємства, що визначає генеральний директор, він будує на основі інформації, отриманої від фінансового директора, менеджера по збуту та головного бухгалтера. Рішення соціально-економічних питань, що стосуються діяльності підприємства,виробляються і приймаються його органами управління за участю трудового колективу та уповноваженого ним органу – профспілкового комітету. Інформаційне забезпечення такої організаційної структури є достатньо складним. Схематично інформаційні потоки, що використовуються для прийняття управлінських рішень та здійснення функцій управління представлені на рис.2.8 Зовнішньоекономічна діяльність ДП «Новатор» здійснюється та контролюється відділом маркетингу та зовнішніх зв’язків (ВМЗЗ) і підпорядковується директору з маркетингу і продажу продукції. Основою діяльності відділу є : - організація маркетингових досліджень; - розробка на засаді маркетингових досліджень пропозицій по пріоритетним видам продукції з метою одержання максимального прибутку; - забезпечення ефективної реалізації продукції і послуг в запланованих обсягах та у встановлені терміни; - здійснення та регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Структура відділу маркетингу і зовнішніх зв’язків зображена на рис. 2.9. Як видно з рисунку, група зовнішніх зв’язків є важливою складовою відділу маркетингу та зовнішніх зв’язків. Рис. 2.9 Структура відділу ВМЗЗ Основними напрямами роботи цієї групи є : - організація запрошень і прийомів представників зарубіжних фірм і організацій для проведення комерційних переговорів; - збір, обробка і аналіз інформації про ринки збуту, споживачів, поточні та перспективні потреби міжнародного ринку у відповідних видах продукції і послугах. Формування бази інформаційних даних по цим питанням. Видача пропозицій керівництву про стратегію підприємства на міжнародному ринку; - розробка комерційних пропозицій, підготовка договорів і контрактів на поставку продукції і надання послуг зарубіжним споживачам; - одержання інформації про зовнішні підприємства-конкуренти. Видача пропозицій керівництву підприємства по удосконаленню продукції до рівня, якого досягли конкуренти; - розробка заходів по збільшенню збуту продукції; - контроль термінів відправки продукції по договорам і контрактам із зарубіжними споживачами; - контроль термінів розрахунків за відвантажену продукцію та послуги, надані зарубіжним споживачам; - підготовка статистичної звітності в галузі зовнішньоекономічної діяльності; - організація робіт по отриманню підприємством ліцензій державних органів на право експорту спецтехніки та іншої продукції, експорт (імпорт) якої підлягає ліцензуванню або квотуванню; - співпраця зі службами фірмового експортного контролю. ВМЗЗ співпрацює з багатьма відділами заводу, таких як : відділ нестандартного обладнання, відділ головного технолога, планово-диспетчерський відділ, збутовий відділ, відділ технічного контролю, планово-економічний відділ та ін. Крім того, ВМЗЗ має тісні зв’язки з деяким державними установами. На ДП «Новатор» за розроблення стратегій відповідає директор. Він стоїть на чолі підприємства і саме від нього надходить ініціатива по їх розробці. Розробкою ж стратегії на підприємстві займаються чотири основні відділи. Це планово-економічний відділ, фінансовий, збутовий та відділ маркетингу та зовнішніх зв’язків. Саме вони впроваджують на підприємстві стратегії та планують розвиток підприємства на майбутнє. 2.3 Оцінка показників діяльності підприємства ДП «Новатор» Для того, щоб побачити повну картину аналізу та зробити висновки стосовно діяльності підприємства ДП «Новатор», треба скласти оцінку показників цього підприємства. Для зручності аналізу, усі основні техніко-економічні показники діяльності зведемо до таблиці 2.1. Таблиця 2.1 Техніко-економічні показники діяльності ДП «Новатор» № п/п Показник Одиниця виміру Рік Темп зростання (спаду) до базового року, % 2009 2010 2011 2010/2009 2011/2009 1 2 3 4 5 6 7 8 1 Дохід (виручка)від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) тис.грн 138718 163925 211419 118,17 152,41 2 Непрямі податки (ПДВ, акциз, інші) тис.грн 10253 9923 7133 96,78 69,57 3 Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції тис.грн 128465 154002 204286 119,88 159,02 4 Повна собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) тис.грн 131036 154470 185633 117,88 141,67 5 Фінансовий результат від основної операційної діяльності (прибуток, збиток) тис.грн -2571 -468 18653 - - 6 Чистий прибуток (збиток) тис.грн -1594 -3976 13546 - - 7 Середньооблікова чисельність працівників у т.ч. робітників осіб осіб 1724 1500 1621 1397 1720 1495 94,03 93,13 99,77 99,67 8 Фонд оплати праці тис.грн 26290 31425 49002 119,53 186,39 9 Середньомісячна заробітна плата одного працівника грн. 1270,78 1615,52 2374,13 127,13 186,82 10 Середньорічний виробіток: одного робітника грн. 92478,7 117341 141417 126,88 152,92 Середньорічна вартість основних виробничих фондів тис.грн 114893 121571 84803 105,81 73,81 12 Фондовіддача грн 1,12 1,27 2,41 113,29 215,18 13 Рентабельність реалізації продукції % - - 0,06 - - 14 Рентабельність активів % - - 0,16 - - Для кращого розуміння здійснених розрахунків використаємо діаграму деяких показників ефективності діяльності ДП «Новатор» у період з 2009 по 2011 роки. Рис. 2.10 Динаміка зміни деяких показників економічної ефективності діяльності ДП «Новатор» Характеризуючи дану таблицю, можна зробити висновок, що на ДП «Новатор» протягом 2009-2011 років спостерігається збільшення чистого доходу від реалізації продукції підприємства і у 2011 році він склав 204286 тис.грн. Отже, можна сказати, що підприємство функціонує досить добре і успішно прямує до своєї головної цілі, а саме – максимізації прибутку. Повна собівартість реалізованої продукції теж зростає і у 2011 році склала 185633 тис.грн. Фінансовий результат від основної операційної діяльності у 2009 році склав 1299 тис.грн, а у 2010 році відбувається спад цього показника і склав -1411 тис.грн, що свідчить про наявність проблем у виробничій і фінансовій діяльності ДП. Але у 2011 році відбулось збільшення показника, яке досягло позначки у 19347 тис.грн. Протягом 2009-2010 року на підприємстві спостерігається збиток який склав -1594 та -3976 тис.грн відповідно. У 2011 році на підприємстві було помічено позитивні зрушення цього показника і прибуток становив 13546 тис.грн. Середньооблікова чисельність працівників на підприємстві у 2010 році зазнала спаду на 5,97 % а у 2011 році відбулось часткове зростання цього показника у порівнянні з попереднім роком. Фонд оплати праці зростав із року в рік і у 2011 році цей показник склав 49002 тис.грн. Виробітник одного робітника теж збільшувався спочатку на 26,88% у 2010 році, та на 52,92% у 2011 році. Це зростання є результатом плідної праці фахівців, які налагодили нові лінії та придбали нові зразки високотехнологічного обладнання. Середньорічна вартість основних виробничих фондів з кожним роком зменшувалась, і у 2011 році становила – 84803 тис.грн. Як вже вище зазначалось, на підприємстві проводилось оновлення верстатів, ліній та автоматизація в результаті чого збільшився показник фондовіддачі склав 1,12; 1,27; 2,41 грн у 2009, 2010 та 2011 роках відповідно. Щодо рентабельності реалізації продукції, то тут прослідковується тенденція до покращення цього показника. Це можна підтвердити даними – у 2009 році -1,15%, у 2010 році -0,02% і у 2011 році 0,06% відповідно. Така ж сама тенденція спостерігається щодо рентабельності активів. Вони склали -0,01% у 2009 році, -0,03% у 2010 році та 0,16% у 2011 році. У своїй діяльності ДП «Новатор» використовує різноманітні матеріально-технічні ресурси (сировину, матеріали, паливо, енергію, комплектуючі вироби тощо). Вони в процесі виробництва перетворюються в продукцію і підлягають постійному поповненню. Для цього організовується матеріально-технічне забезпечення, яке включає: визначення потреби в матеріально-технічних ресурсах, пошук і купівлю ресурсів, організацію доставки, зберігання і видачі окремим споживачам на підприємстві. Постачання матеріально-технічних ресурсів має бути своєчасним, компетентним і з мінімальними витратами. Виконує цю роботу відділ матеріально-технічного постачання. Для того, щоб проаналізувати матеріально-технічну підсистему ДП «Новатор» необхідно визначити склад необоротних активів, які знаходяться в розпорядженні підприємства, а також частку основних засобів, які входять до їх складу (табл. 2.2). Згідно форми №1 Баланс за 2009-2011 роки необоротні активи ДП «Новатор» складаються з нематеріальних активів, незавершеного виробництва та основних засобів. В 2009 і 2010 роках в балансі також наявні в складі необоротних активів відстрочені податкові активи. Таблиця 2.2 Склад необоротних активів та основних засобів ДП «Новатор» Назва показників Оди-ниця виміру Дані по рокам 2009 2010 2011 Початок періоду Кінець періоду Початок періоду Кінець періоду Початок періоду Кінець періоду Необоротні активи тис. грн. 112662 127974 127974 119742 117385 53245 Основні засоби тис. грн. 103998 125787 125787 117618 117354 52252 Частка основних засобів у необоротних активах % 92,30 98,29 98,29 98,22 99,97 98,1 Аналізуючи таблицю, бачимо, що вартість необоротних активів, в тому числі і основних засобів, з кожним роком зростає. Лише на кінець 2011 року дані показники досягли найменшої позначки. Щодо частки основних засобів в необоротних активах, то вона досить значна. Майже повністю склад необоротних активів формується за рахунок основних засобів. Їх частка щороку збільшується, і в 2011 році склала 99,97 і 98,1% відповідно на початок і кінець року. Для подальшого аналізу матеріально-технічної бази ДП визначимо його забезпеченість основними засобами. Для цього проведемо обчислення показників якісного стану і руху основних засобів підприємства (таблиця 2.3). Таблиця 2.3 Показники якісного стану і руху основних засобів Назва показників Методика знаходження Дані по рокам 2009 2010 2011 Коефіцієнт придатності КПоз=ЗВоз/ПВоз 0,41 0,40 0,33 Коефіцієнт зносу КЗоз=Зоз/ПВоз 0,58 0,59 0,67 Коефіцієнт оновлення КОоз=Вввоз/Вкпоз 0,10 0,03 0,37 Коефіцієнт вибуття КВоз=Ввибоз/Вппоз 0,07 0,1 0,72 Коефіцієнт приросту основних засобів КП=(Вввоз-Ввибоз)/Вкпоз 0,03 -0,07 -1,25 Розрахувавши необхідні коефіцієнти, можемо побачити більш зрозумілу картину стану і руху основних засобів на ДП «Новатор». Отже, значення коефіцієнту придатності основних засобів в розрізі трьох останніх років зменшується. Відповідно зростає коефіцієнт зносу і в 2011 році він склав 0,67. Це означає, що з кожним роком все менше основних засобів залишаються придатними до використання у процесі ведення господарської діяльності ДП. Обладнання, різні пристрої, апаратура фізично і морально зношуються і їх подальше використання стає нераціональним. Такі явища для виробничої діяльності підприємства є досить негативними. Щодо коефіцієнта оновлення, то він зростає і це є позитивним явищем. Але, темпи зростання даного показника значно менші ніж темпи зростання коефіцієнта вибуття. Це означає, що з виробничих процесів, з цехів і дільниць кожного року з різних причин вибуває все більше основних засобів. А в 2011 році цей показник значно зріс в порівнянні з попередніми роками і склав 0,72. Ці процеси на ДП не супроводжуються необхідними діями по оновленню складу основних засобів. Того рівня оновлення ( у 2011 році – 0,37), який існує недостатньо для забезпечення нормального ефективного функціонування підприємства і підтримки виробничого процесу. Як результат нерівномірного введення і вилучення основних засобів – коефіцієнт приросту основних засобів в 2010 і 2011 роках досяг від’ємного значення. Це досить негативне явище. Отже, стан і рух основних засобів на ДП «Новатор» є досить неефективним і гальмує нормальне і оптимальне протікання виробничого процесу. Тому керівництву підприємства і працівникам відділу матеріально - технічного забезпечення необхідно звернути на це увагу і скоригувати свою діяльність таким чином, щоб покращити стан основних засобів, слідкувати за вчасним їх оновленням і вилученням, і цим самим забезпечити досить ефективну роботу підприємства. Для того, щоб ще краще дослідити стан основних засобів на ДП «Новатор» необхідно здійснити розрахунок показників ефективності використання основних засобів. Методику та результати розрахунків зведено в таблиці 2.4. Провівши необхідні розрахунки можна зробити певні висновки про ефективність використання основних засобів на ДП «Новатор». Динаміка зміни фондовіддачі, як одного з основних показників, що характеризують стан основних засобів підприємства, позитивна. Значення даного показника з кожним роком збільшуються, а у 2011 році він сягнув 2,49 грн/грн., що майже вдвічі більше ніж у 2010 році. Таблиця 2.4 Показники ефективності використання основних засобів Назва показників Методика знаходження Дані по рокам 2009 2010 2011 Фондовіддача ФВ=Ввп/ВОФс 1,21 1,34 2,49 Фондоозброєність ФО=ВОФс/Ч 66,64 75,07 49,30 Фондомісткість ФМ=ВОФс/Ввп 0,83 0,74 0,40 Прибутковість основних засобів Поз=ЧП/ВОФс -0,01 -0,03 0,16 Таке суттєве зростання фондовіддачі в 2011 році говорить про те, що керівництво підприємства вийшло на правильний інтенсивний, а не екстенсивний шлях ведення господарської діяльності. Фондоозброєність – це додатковий коефіцієнт, що показує середньорічну вартість основних засобів, які приходяться на 1 одного працюючого. На ДП значення даного показника у 2010 році зростає порівняно з 2009, а у 2011 зменшується до 49,30 грн/людину. В загальному бажано, щоб фондоозброєність зростала, але це не завжди є позитивним явищем, так як повне технічне оснащення працівників не завжди веде за собою зростання продуктивності праці. Отже, керівництву ДП потрібно слідкувати та покращувати оснащення персоналу основними засобами, при цьому значну увагу звертаючи на зростання саме продуктивності праці працівників. Фондомісткість характеризує вартість основних засобів на одиницю обсягу виробництва продукції. Даний показник є оберненим до фондовіддачі і позитивним є його зменшення. На ДП «Новатор» ми спостерігаємо саме позитивну тенденцію зміни даного показника і в 2011 році він зменшився до 0,40 грн/грн. Не дивлячись на позитивні значення попередніх показників, прибутковість основних засобів ДП протягом 2009-2010 р.р сягає від’ємних значень. Це викликано збитковістю діяльності підприємства в ці роки. Але в 2011 році чистий прибуток ДП значно зріс, тому і прибутковість основних засобів склала 16%. Така зміна показників є досить позитивним явищем і свідчить про те, що на підприємстві проводяться відповідні зміни, нововведення в роботі різних відділів, налагоджується процес виробництва і реалізації продукції. Для того, щоб оцінити ефективність технології роботи з матеріальними ресурсами на підприємстві, потрібно охарактеризувати склад та ефективність використання матеріальних оборотних фондів. До матеріальних оборотних засобів відноситься: виробничі запаси, незавершене виробництво, напівфабрикати і витрати майбутніх періодів. Дані по цих показниках наведені в таблиці 2.5. Таблиця 2.5 Склад матеріальних оборотних фондів Назва показників Дані по рокам Абсолютне відхилення на кп, тис.грн(±) 2009 2010 2011 2010/ 2009 2011/ 2010 Початок періоду Кінець періоду Початок періоду Кінець періоду Початок періоду Кінець періоду Виробничі запаси 7467 6554 6554 7171 7105 11528 +617 +4357 Незавершене виробництво 11546 13041 13041 10651 10651 17049 -2390 +6398 Аналізуючи дану таблицю, можна побачити тенденцію зміни значень показників, які входять до складу матеріальних оборотних фондів ДП «Новатор». Отже, обсяги виробничих запасів з кожним періодом функціонування підприємства зростають. Взагалі, виробничі запаси – запаси сировини, основних і допоміжних матеріалів, покупних напівфабрикатів палива і пального, тари, ремонтних деталей і вузлів, малоцінних інструментів, господарського інвентарю та інших предметів, а також аналогічних предметів, що швидко зношуються. Їх зростання свідчить про те, що керівництво ДП намагається якнайкраще і достатньо забезпечити виробничий процес необхідними запасами, а наявність їх в великій кількості компенсує можливість їх швидкого зношення. Динаміка зміни значень показників незавершеного виробництва дещо інша. Спочатку спостерігається різке зменшення значень в 2010 році, а далі стрімке зростання в 2011 році. Незавершене виробництво – це предмети праці, обробку яких не завершено підприємством. Вони перебувають безпосередньо на робочих місцях або в процесі транспортування від одного робочого місця до іншого. Виходячи з сутності незавершеного виробництва як такого, можна сказати, що в 2010 році кількість предметів праці, які необроблені значно зменшилась в порівнянні з 2009 роком. В 2011 цей показник значно зріс,отже, стан матеріальних оборотних фондів ДП «Новатор» досить добрий, але керівництву слід звернути увагу на питання врегулювання складу і кількості незавершеного виробництва та весь час підтримувати наявність виробничих запасів на підприємстві. Державне підприємство «Новатор», як згадувалось раніше, має велику кількість партнерів-постачальників сировини, необхідної для виробництва продукції підприємством. В загальному підприємство 10-80% виробленої продукції (по окремих позиціях) експортує за кордон і вважає власну зовнішньоекономічну діяльність досить важливим пріоритетним напрямком у розвитку. ДП «Новатор» функціонує на ринку України досить давно, тому зарекомендував себе як потужне і надійне підприємство, як займає значну роль у своїй галузі. Рис. 2.11 Зовнішнє середовище функціонування підприємства ДП «Новатор» займає одне з важливих місць у виробничо-господарському комплексі регіону та України в цілому. Доказом цього свідчить кількість країн близького і далекого зарубіжжя, з якими співпрацює підприємство. Завдяки виходу на міжнародні ринки ДП не тільки покращує своє фінансове положення і власний імідж, а й на ринку позиціонує Україну як державу з великим потенціалом в галузі промисловості. Також підприємство надає робочі місця дуже великій кількості людей. Все це зумовило його почесне місце у виробничо-господарському комплексі країни. Щодо партнерських зв’язків з іншими підприємствами та країнами, то ДП завжди сумлінно виконує всі умови господарських договорів , враховує побажання партнерів та здійснює все у встановлених часових рамках. Розмах діяльності підприємства переважно державний, тобто орієнтованих на українських споживачів, забезпечуючи їх високоякісною радіотехнічною продукцією, що має доступну ціну в умовах непередбачених ринкових відносин. ДП «Новатор» співпрацює з такими країнами як Росія, Білорусь, Молдова, Німеччина, Японія, Польща, Швеція, Китай, Грузія, Вірменія, Узбекистан, Литва та ін. Створені спільні виробництва з підприємствами Росії : «Трансконтур» - в області виготовлення апаратури для залізничного транспорту, «Фазотрон УкрНоватор» - в області виготовлення бортової радіолокаційної апаратури для військової авіації. Створене спільне підприємство з фірмами Італії в області виготовлення сучасної телефонної апаратури, а саме таксофонів. Підприємство успішно співпрацює з фірмами Німеччини: виготовляється різноманітна продукція за їхнім замовленням. Продукція заводу є надзвичайно науко- та трудомісткою і потребує високих технологічних та кваліфікаційних вимог не лише до інженерно-технічних працівників, а й до керівників. Відтак за кілька років на заводі було сформовано потужний загін виробничо-технічної еліти, здатної до вирішення найскладніших технічних завдань. Випуск надскладної техніки, певна річ, вимагає застосування новітніх технологій, що сьогодні активно здійснюється на заводі. Обсяги діяльності заводу є досить значними завдяки вмілому керівництву та широкому асортименту продукції, яка користується попитом не лише на українських ринках а й закордонних. У виробництві деяких видів продукції, таких як відповідачі для літаків, завод займає важливі позиції у всій СНД. Продукція об’єднання експортується в багато країн Європи та Азії та інші країни світу. Проаналізуємо динаміку та структуру імпорту та експорту (табл. 2.6 і табл. 2.7). Таблиця 2.6 Аналіз динаміки та структура імпорту № п/п Найменування продукції, одиниця виміру, вид поставок, країна-одержувач Імпорт (тис. грн.) Темп зростання, % 2009 2010 2011 2010/2009 2011/2010 1 Резистори, шт., ПД, Росія 100,14 73,12 143,6 73 196 2 Дріт з нерж. сталі, кг, ПД, Росія 162,1 65,73 89,51 40 136 3 Підложки, шт., ПД, Росія 105,61 35,03 174,56 33 498 4 Фольга алюмінієва, кг, ПД, Росія 58,56 71,35 84,39 122 118 5 Лапрол, кг. ПД, Росія 4,03 4,03 5,44 100 135 З наведених даних можна зробити висновок, що ДП «Новатор» тісно співпрацює з Росією. Товарами, що найбільше імпортуються є підложки, резистори, дріт з нержавіючої сталі, фольга алюмінієва та лапрол. Незважаючи на те, що у 2010 році обсяг імпорту знизився в порівнянні з 2009 роком, у 2011 році, в порівнянні з 2010 роком, спостерігається значне збільшення обсягу імпорту майже на 50%. Наприклад, обсяг імпорту підложки збільшився на 498%. В той час, як обсяг імпорту алюмінієвої фольги залишився незмінним протягом досліджуваного періоду. Для наглядного прикладу побудуємо діаграму, на якій буде зображено динаміку імпорту товарів. З рисунку 4.1 бачимо, що лідерами імпортних товарів є все таки резистори та підложки. Отже, можна зробити висновок, що ДП «Новатор» хоча і імпортує товари з різних країн, але більшу частину своєї продукції дане підприємство експортує, що можна побачити далі при аналізі експорту. Аналізуючи таблицю 3.9, можна зробити висновок, що країни, в які найбільше експортується продукція є Росія, Китай, Німеччина, Азербайджан, Узбекистан, Грузія та Вірменія. Рис. 2.12 Динаміка імпорту товарів Таблиця 2.7 Аналіз динаміки та структура експорту № п/п Найменування продукції, одиниця виміру, вид поставок, країна-одержувач Експорт (тис. грн.) Темп зростання, % 2009 2010 2011 2010/2009 2011/2010 1 Літаковий відповідач, шт. ПД, Росія 2324,81 3646,12 886,20 157 24 2 Складові частини літакового відповідача, шт., ПД, Росія 3064,51 3781,15 623,81 123 16 3 Контрольна апаратура, шт., ПД, Росія 2242,37 4258,87 1490,09 190 35 4 Складові частини РЛПК, шт., ПД, Китай 24337,16 30663,09 48547,62 126 158 5 Високовольтний випрямляч, шт. ПД, Росія 350,02 413,48 395,87 118 96 6 Частини до поштооброблюючої машини, кг, ПД, Німеччина 704,47 471,76 108,74 70 23 7 Апарат "Алімп-1", шт., ПД, Росія 575,53 995,95 510,05 173 51 8 Апарат "Корона", щт., ПД, Вірменія 36,77 33,53 52,31 91 156 9 Апарат "Корона", шт., ПД, Грузія 24,85 48,41 36,53 195 75 10 Лічильники газу, шт. ПД, Азербайджан 609,51 1070,27 156,22 175 15 11 Лічильники газу, шт. ПД, Узбекистан 406,22 716,52 1514,48 176 211 Найбільш пріоритетними товарами, які експортуються в дані країни є складові частини РЛПК, лічильники газу та апарат «Корона». В основному, аналізуючи таблицю 2.7, експорт за 2011рік знизився майже 50 %. В першу чергу, це свідчить про зниження конкурентоспроможності цих товарів, що представлені в таблиці та виробляються на підприємстві. Конкуренти ДП «Новатор» представленні в таблиці 2.8 Таблиця 2.8 Основні конкуренти ДП «Новатор» в Україні та за її межами Назва виробу Підприємство конкурент Лічильникигазовіроторного типу РЛ-2.5, РЛ-4, РЛ-б РЛ-10 кл Красилів, «Агрегатний завод» Івано-Франківськ, «Промприлад» Київ, «Арсенал» Київ, «Октава» Рівне, «Самгаз» Кіровоград, «Червоназірка» Ямпіль, «Приладобудівний завод» Жуляни, з-д «Візар» Жовті Води, ВО «Електрон» Лічильники води побутові СК-І5Х СК-15Г ВАТ Електротермометрія, м. Луцьк ВО Приборобудівний завод Дніпро, м. Дніпропетровськ СП Диком ЛТД , м. Львів СП Ценнер Україна ЛТД, Київ ТзОВ СП ІнвестПремекс, м. Суми СП Аква Україна, м. Київ ПФ Роднік ЮТ, м. Запоріжжя ДП Харківський завод електроапаратури Бєтар-восток , Чистопіль Татарстан Вимикач автоматичний ВА59-35 Ангарський ел.-механічний завод (Іркутська обл.), Дивногорський завод низьковольтної апаратури (Красноярський край), Ульяновський завод "Контактор", Нововятський механічний завод. Радіостанції локомотивні ВАТ Тернопільський радіозавод "Оріон" ВАТ " Електросигнал ", м. Вороніж Корпорація - Новосибірський завод Електросигнал Фірма «ІВП+М» м. Москва Релаксаційно-масажний комплекс "Релакс М" Київський завод зварювального виробництва Японія, фірми ЗАІЧУО, Ратіїу Портативний прилад для дарсонвалізації ''Корона" Фірма Мад-ТєКо, м. Москва Портативний прилад для низькочастотної магнітотерапії 'МАГ 30-4" Елатомський приборний завод Рязанської обл. Як бачимо, конкурентів у даного підприємства є досить велика кількість, і можна уявити як важко керівництву вирішувати яким саме напрямкам діяльності потрібно надавати перевагу. У продукції ДП «Новатор» є вже постійні споживачі та партнери, які задоволені характеристиками продукції даного підприємства. Щоб розширити коло покупців, ДП необхідно постійно вдосконалювати якість своєї продукції, підтримувати її, відповідати нормативним вимогам та намагатись якомога краще задовольняти попит споживачів. Оцінюючи ступінь інтенсивності конкуренції на ДП «Новатор» можна зробити висновок, що на території України він досить незначний. Це виходить з того, що ДП «Новатор» є промисловим підприємством, яке виготовляє досить специфічну продукцію і має свої ринки збуту. Якщо ж говорити про інтенсивність конкуренції за межами України – то вона є більшою, так як збільшується коло підприємств, які виготовляють подібну продукцію, або мають подібні лінії на підприємстві і можуть перейти до виробництва такої продукції. Розглянемо управління інноваційною діяльністю на ДП «Новатор».На ДП «Новатор» створенні центральні служби для координації інноваційної діяльності, формування цільових проектних груп чи центрів з розробки інновацій, організацію консультаційної допомоги у сфері інновацій. Центральні служби координації діяльності забезпечують комплексний підхід до такої діяльності: розробляють єдину науково-технічну політику, контролюють і координують інноваційну діяльність, проведену у різних виробничих підрозділах. А також на підприємстві створюються спеціальні підрозділи, які визначають ключові напрямки інноваційного процесу і подання конкретних пропозицій вищому керівництву для ухвалення рішень. Центральну службу координації інноваційної діяльності створюють такі відділи: ВСТ – відділ спеціальної техніки ВТТ – відділ телевізійної техніки ВЗМТ – відділ залізничної і медичної техніки ВНОТЕ – відділ нестандартного обладнання ВТПВ – відділ технологічної підготовки виробництва ВТК – відділ технічного контролю ВМ – відділ метрології Оскільки існуюча політична та економічна нестабільність не може не вплинути на діяльність підприємства, тут відслідковуються найменші зміни в макросередовищі, проводиться його моніторинг та робляться прогнози на перспективу, щоб зменшити наслідки спаду реалізації, звуження ніші ринку, втрати сегменту і, як наслідок, скорочення обсягу вироблюваної продукції та інші. Тобто на ДП «Новатор» в наявності розуміння опанування методами інноваційної маркетингової політики змін. На підприємстві, як вже зазначалось, втілюються в життя різноманітні інноваційні проекти. У 2013 році підприємство подало заявку за бюджетною програмою «Надання кредитів на реалізацію інноваційних та інвестиційних проектів у галузях економіки, у першу чергу з впровадження передових енергозберігаючих технологій та технологій з виробництва альтернативних джерел палива» (КПКВ 6241050), в результаті чого отримало 15,6 млн.грн . Продукція користується значним попитом Таким чином, ДП « Новатор» є одним з найбільших підприємств м. Хмельницького. Включення підприємства до ДК позитивно вплинуло на результати його діяльності , насамперед за напрямками, що відносяться до ВПК. Стратегію свого розвитку підприємство формує виходячи із загальної стратегії Концерну, оскільки відноситься до відповідного дивізіону. Аналіз організаційної структури підприємства показує, що вона в цілому є не стратегічно орієнтованою. Враховуючи значну диверсифікацію діяльності підприємства та дуже високий рівень нестабільності середовища його діяльності доцільним було б формування ОСУ на основі стратегічних господарських підрозділів.