Зразок роботи
РОЗДІЛ 2. МОНІТОРИНГ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
УКРАЇНИ, 2014-2018 рр.
2.1 Аналіз структури доходів місцевих бюджетів України, 2014-2018 рр.
Відповідно до Законів України «Про внесення змін до Бюджетного
кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» та «Про внесення
змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України
щодо податкової реформи» [3] виділимо основні види податків і зборів, які
формують дохідну частину місцевих бюджетів.
1. Податок на доходи фізичних осіб. Так, на території міст обласного
значення, районів, бюджетів об'єднаних територіальних громад,
розмежування даного податку відбувається наступним чином: до Державного
бюджету – 25%; до обласних бюджетів – 15%; до бюджетів міст обласного
значення, районів, об'єднаних громад – 60%.
2. Державне мито (100% до місцевих бюджетів).
3. Податок на прибуток підприємств приватного сектору економіки
(10% – до обласних бюджетів).
4. Екологічний податок (до обласних бюджетів – 30%, до бюджетів
міст обласного значення та районів – 25%).
5. Акцизний податок (ставка 5%) з реалізації суб'єктами
господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пиво, алкогольні
напої, тютюнові вироби, нафтопродукти). Зарахування коштів до місцевих
бюджетів здійснюється за місцем розміщення об'єктів, в яких провадиться
діяльність, що підлягає оподаткуванню.
6. Збори за спеціальне використання природних ресурсів.
7. Місцеві податки і збори, тощо [2].
Неподатковими надходженнями визнаються:
- доходи від власності та підприємницької діяльності;
- адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної
господарської діяльності;
27
- інші неподаткові надходження.
Надходження місцевого бюджету передбачають доходи бюджету,
повернення кредитів до бюджету, кошти від місцевих запозичень,
повернення бюджетних коштів з депозитів, надходження внаслідок
продажу/пред’явлення цінних паперів [42].
На сьогодні постійне прагнення до самостійності місцевих бюджетів,
до подальшого розвитку та зміцнення місцевого самоврядування вимагає
більшої фінансової незалежності та життєздатності органів місцевої влади. У
зв’язку з цим постає питання пошуку нових інструментів та методів
збільшення доходів місцевих бюджетів [43].
В Україні основними джерелами наповнення дохідної бази місцевих
бюджетів є закріплені доходи та офіційні трансферти, тому місцевим органам
влади необхідно впливати на розвиток бази надходжень закріплених доходів
і збільшення чистки власних доходів.
Зокрема, необхідно забезпечувати:
- підтримку підприємств, що створюють нові робочі місця й
збільшують фонд оплати праці;
- збільшення можливості впливу органів місцевого самоврядування на
наповнюваність місцевих бюджетів;
- застосування режиму жорсткої економії бюджетних коштів; -
сприяння розвитку малого й середнього бізнесу;
- збільшення доходів від місцевого господарства, забезпечення
прибутковості комунальних підприємств.
Дослідити доречність бюджетної децентралізації можна за допомогою
аналізу формування та виконання місцевих бюджетів за доходами у 2015
році, адже саме тоді була запроваджена дана реформа. Порівнявши
показники виконання дохідної частини місцевих бюджетів у 2014, 2015, 2016
та 2017 роках, дозволить виявити перші досягнення та проблеми у набутті
незалежності місцевого самоврядування [44]. Результати фінансової
децентралізації свідчать про щорічне зростання обсягів власних ресурсів
28
місцевих бюджетів та зростання частки місцевих бюджетів (із трансфертами)
у структурі зведеного бюджету України. Дані рис. 2.1, показують, що приріст
доходів у 2015 році у порівнянні з 2014 роком становив 29,6 млрд. грн. (42,1 %).
Якщо доходи місцевих бюджетів у 2015 році склали 98,2 млрд. грн., то
у 2016 році цей показник зріс до 146,6 млрд. грн., а приріст надходжень склав
48,4 млрд. грн. (49,3 %).У 2017 році власні доходи місцевих бюджетів склали
192 млрд. грн., що більше на 21,3 млрд. грн. від прогнозованого показника.
Частка доходів місцевих бюджетів у структурі зведеного бюджету України,
починаючи з 2015 року, постійно зростала, що свідчить про можливість
регіонів спрямовувати кошти на свій розвиток та реалізацію
інфраструктурних проектів тощо.
Структура доходів місцевих бюджетів України за останні 10 років
зазнала певних змін (рис. 2.2).