Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Надмірна захопленість Інтернетом змушує багатьох людей проводити все більше часу в Мережі. Психологи сперечаються: чи йде мова про появу ще одного виду залежності? Феномен «залежності від Інтернету» інтенсивно обговорюється в даний час. Термін «залежність» був запозичений із лексикона психіатрів для полегшення ідентифікації проблеми Інтернету шляхом асоціації її з характерними соціальними та психологічними проблемами. Він часто називається захворюванням чи синдромом (Internet Addiction Disorder чи IAD). З'явився також дуже образний термін Netaholic, чи Інтернет-адикт.
Обговорення проблеми почалося порівняно недавно. У 1994 році Кімберлі Янг, американський психолог з Пітсбургського університету, помістила на web-сайт спеціальний опитувальник. Незабаром вона одержала майже 500 відповідей, з яких близько 400 були відправлені, відповідно до обраного критерію, Інтернет-залежними користувачами. К. Янг - один з найвідоміших експертів у цій області. Вона написала книгу «Піймані в мережу» та організувала центр психологічної допомоги страждаючим від Інтернет-залежності.
У 1995 році Іван Голдберг запропонував термін «Інтернет-залежність» для опису нездоланної тяги до використання Інтернету. По Голдбергу, це розлад, «що здійснює пагубний вплив на побутову, навчальну, соціальну, робочу, сімейну, фінансову чи психологічну сфери діяльності». Оскільки в основі такого розладу лежить прагнення до відходу від реальності, воно порівняно з патологічним потягом при алкоголізмі, наркоманії, потягу до азартних ігор.
На думку експертів, найбільше від Інтернет-залежності потерпають підлітки та юнаки. За даними соціологічних опитувань, щонайменше 4,4 мільйони тинейджерів більшою або меншою мірою страждають від надмірного захоплення комп’ютером та Інтернетом [10].
Розвиток сучасних підлітків відбувається в змінній реальності, що часто приводить до дезадаптивної поведінки, однією з форм якого може бути захоплення комп'ютерними іграми (Арестова О.Н., Бабанін Л.Н, Войскунський А.Е., Уолтер Р.). В розумних межах часу гри вони дають підліткові можливість активної емоційної розрядки. Але у великих дозах вони приводять до негативних наслідків, що зачіпають всі рівні психічної структури особи підлітка.
Негативні наслідки комп'ютерних ігор пов'язані насамперед з фізичним здоров'ям підлітка. Виникають напади, що індукуються графікою, частотою мигтіння зображення, проблеми з поставою, м'язовою напругою і деформацією хребта. Зорове і нервово-психічне навантаження від комп'ютерних ігор, окрім порушень зору, може приводити до спазмів мускулатури особи, головних болів, що отримали назву «синдром відеоігрової епілепсії».
Ряд досліджень носять спеціалізований характер і однобічно оцінюють наслідки захоплення підлітків комп'ютерними іграми. Більш того, в даний час представлений ряд досліджень, що доводять позитивний ефект комп'ютерних ігор. Комп'ютерні ігри використовуються як засіб допомоги підліткам з порушеннями навиків письмової мови, у зв'язку з труднощами навчання, порушеннями просторового розрізнення, для компенсації мовних порушень, поліпшення координації рухів, діагностики дисфункцій пам'яті, просторових здібностей. Комп'ютерні ігри можуть бути корисні в оцінці гіперактивності по параметрах селективної уваги, часу простої реакції і реакції вибору домінантної рукою.
На думку Ю.В.Фомічевої, А.Г.Шмельова, І.В.Бурмістрова, причина такого захоплення - підвищені вимоги дорослих, залежність від однолітків, інформаційне перевантаження і ін. Виділяючи причини і ступінь захопленості комп'ютерними іграми, необхідно визначити мотиви занурення в ігрову діяльність (можливі проблеми у сфері спілкування, в сім'ї, в школі і ін.), що в подальшому дозволить визначити параметри умовної «моделі» підлітка з тенденцією до надмірного захоплення комп'ютерними іграми.
Багато дослідників (Варашкевич С.А., Бабаєва Ю.Д. і ін.) вважають, що позначена проблема за своєю природою не дозволяє виявити однозначні причинно-наслідкові зв'язки. І в цьому випадку можливий тільки описовий або порівняльний аналіз психічних особливостей підлітків, захоплених комп'ютерними іграми.
Різноманітність досліджень і суперечність їх результатів є передумовою комплексного аналізу проблеми захоплення підлітків комп'ютерними іграми, що враховує особливості підліткового віку, характеристики особливостей їх мотиваційно-емоційної сфери.
Об’єкт дослідження – проблема комп’ютерної залежності підлітків.
Предмет дослідження – особливості мотиваційно-емоційних характеристик підлітків з проявами комп’ютерної залежності.
Виходячи з цього мета дослідження: вивчення мотиваційної, емоційно-вольової сфери підлітків з позиції впливу на них комп'ютерної залежності.
Гіпотеза дослідження полягає в припущенні про те, що існують суттєві відмінності у мотиваційно-емоційній сфері підлітків з ознаками комп’ютерної залежності та у підлітків без ознак комп’ютерної залежності.
Для досягнення мети та перевірки гіпотези дослідження було визначено ряд завдань дослідження:
• проаналізувати психологічні дослідження проблеми комп’ютерної залежності;
• охарактеризувати мотивацію користувачів комп’ютерів;
• здійснити емпіричне дослідження особливостей моваційно-емоційної сфери підлітків з ознаками комп’ютерної залежності;
• на основі отриманих результатів вказати рекомендації щодо профілактики комп’ютерної залежності у підлітковому віці.
Методики дослідження :
• опитувальник на виявлення інтернет-залежності Кімберлі Янг;
• методику діагностики соціально-психологічних установок особи в мотиваційній сфері О.Ф. Потьомкіної;
• методику діагностики типу емоційної реакції на дію стимулів навколишнього середовища В. В. Бойко.