Зразок роботи
ВСТУП
Проблематика теми. Специфіка розвитку дихальної функції у дітей, з дизартричним компонентом актуальна протягом кількох століть, але й до сьогодні залишається відкритою для досліджень. Дихальна функція – одна з найважливіших ланок при формуванні мовлення, тому досить важливо своєчасно виявити цю проблему, та почати корекцію, аби на інших сензитивних етапах ніяких перешкод для розвитку мовлення не виникло.
Аналіз психолого-педагогічної літератури. Вивченням розвитку дихання у дітей з дизартричними проявами дошкільного віку займалися: М. Шеремет, С. Волкова, Л. Мелихова, Г. Гуровець, С. Маєвська. До сьогодні в загальній і спеціальній літературі визнається той факт, що стан мовленнєвого дихання багато в чому зумовлює звукову культуру мовлення дитини (М. М. Алексєєва, Е. С. Алмазова, О. С. Трифонова, Г. А. Тумакова, О. С. Ушакова, В. І. Яшина та ін.). Відтак, для дитини-логопата, мовленнєву практику якої обмежено, крім мовленнєвих механізмів, повинні бути задіяні й інші можливості, які забезпечують створення необхідного для артикуляції струменя повітря, що йде з легенів. Засобами досягнення цієї мети для дошкільників-логопатів можуть бути спеціальні вправи, що сприяють формуванню злагодженої координації в роботі периферійного мовленнєвого апарату, мовленнєвих механізмів мозку, дрібної і загальної моторики дитини [8, с. 4].
Українськими й російськими вченими (Е. С. Алмазова, Л. І. Бєлякова, А. І. Кравченко, С. С. Ляпідевський, О. І. Максаков, С. Д. Притиковська, М. О. Фідірко та ін.) встановлені факти значного відставання від вікової норми таких показників дихання, як життєва ємкість легенів і окружність грудної клітки в дошкільників, які мають дефекти мовленнєвої функції. Під час висловлювання в них можуть спостерігатися затримка дихання, судомні скорочення м’язів діафрагми і грудної клітки, додаткові вдихи. У дошкільників відзначено недостатній обсяг вдихуваного повітря перед початком мовленнєвого висловлювання, а також скорочений, нераціонально використовуваний мовленнєвий видих. Промовляння окремих слів відбувається в різні фази подиху – як на вдихові, так і на видиху. Л. І. Бєлякова дійшла висновку, що в дітей з порушеннями мовлення під час природного дорослішання не виникає необхідного найбільш раціонального грудочеревного типу дихання [22].
Актуальність теми: правильний розвиток дихальної функції у дітей є важливою складовою формування мовлення в подальшому, тому проблема розвитку цього багатокомпонентного структурованого складника мовлення є досить важливою тому і потребує вивчення.
Об’єкт: мовленнєве дихання дітей дошкільного віку з дизартричним компонентом.
Предмет: розвиток дихальної функції в дітей дошкільного віку із дизартрією за допомогою ігрових вправ та прийомів в процесі корекційно-мовленнєвої діяльності.
Мета: визначити особливості розвитку дихальної функції у дітей з дизартричними порушеннями дошкільного віку при комплексному застосуванні спеціальних ігрових прийомів та корекційних вправ.
Для досягнення мети були поставлені наступні завдання:
1. охарактеризувати причини, симптоматику та види дизартрій;
2. порівняти становлення та розвиток дихання у дошкільників в нормі та у дошкільників з дизартрією;
3. виявити рівень розвитку дихальної функції у дітей 3-6 років;
4. розробити ігрові прийоми і вправи для правильного формування і розвитку дихання у дошкільників з дизартрією;
Структурно: робота складається зі вступу, двох розділів, висновків та списку використаних джерел.