Зразок роботи
Admin ВСТУП
У світлі сучасних лінгвістичних досліджень постають питання
репрезентації лінгвокультурних феноменів у різних типах дискурсу, де
знаходить відображення концептуальна картина світу носіїв певної мови та
представників певних категорій суспільства. Необхідною складовою
дослідження мовної картини світу є інтерпретація мовних одиниць, за
допомогою яких вербалізуються категорії мовної свідомості, які фіксують та
узагальнюють життєвий досвід людини [12, с. 210; 64].
Актуальність нашого дослідження полягає в тому, що на сьогодні
сучасний англомовний пісенний дискурс потребує активної уваги з боку
дослідників. Важливо дослідити, які ключові поняття, окрім загальновідомих, і
виражені якими лексемами, роблять сучасні англомовні пісні об’єктом аспірацій
тисяч і мільйонів слухацької аудиторії [64].
У сучасному мовознавстві все більше набувають ваги дослідження, в яких
використовуються суміжні науки [74]. На сьогодні у лінгвістиці існує велика
різноманітність визначень дискурсу і різних його типів, що базуються на різних
підходах [9, 24, 82].
У трактуванні про визначення дискурсу між дослідниками немає спільної
думки. Існують думки щодо диференціації усього дискурсивного масиву мови.
Так, Б. Палек відзначає, що дискурс — це «одиниця більш високого рівня, ніж
речення твір мовлення» [12, с. 244]. Філологія як наука гуманітарна допускає
множинність визначень того самого поняття [12]. Це, зокрема, стосується
термінів текст і дискурс, для яких дослідники пропонують усе нові визначення
[64, 74, 84]. Тим не менше, між усіма різноманітними точками зору є дещо
спільне — усі вони розглядають людську поведінку як мовленнєву діяльність
[74, с. 288].
Пісенний дискурс розглядається дослідниками як один із різновидів
дискурсу ліричної поезії, що пояснюється спільними рисами: ритміко-
композиційною будовою, художніми засобами створення образів, передачі 4
думок і почуттів автора, наявністю підтексту [64, 75]. Англомовний пісенний
дискурс, що є феноменом англомовної культури, постає також і як об’єкт
лінгвістичних досліджень. Важливість дискурсу як соціального явища
філософи та лінгвісти оцінили зовсім недавно, у кінці XX ст. [34, с.280].
Мета дослідження полягає в характеристиці англомовного пісенного
дискурсу як засобу відтворення ключових цінностей і концептів англомовної
культури. Представлене дослідження присвячене аналізу лексико-семантичної
наповненості англомовного дискурсу на матеріалі текстів поп, рок і реп пісень
англомовних виконавців. Для цього необхідно виконати такі завдання: 1)
з’ясувати зміст поняття дискурс, його види та значення; 2) визначити характерні
риси пісенного дискурсу, його роль і місце в художньому дискурсі; 3) визначити
найчастотніші лексичні одиниці у текстах таких пісень останніх десятиліть, а
також у текстах 50-х 60-х рр. ХХ ст.; 4) виявити часто повторювані лексичні
одиниці, які не є типовими для пісенного дискурсу загалом, і з’ясувати їх
особливості у зазначеному плані; 5) дослідити семантичні пріоритети у текстах
пісень останніх десятиліть і порівняти їх з такими у текстах пісень 50-х-60-х
рр., що виявить ймовірні тенденції до зміни понять та ідей, відображених у
популярній пісні.
Об’єктом даного дослідження стали тексти сучасних англомовних
авторських пісень, а предметом дослідження — кількісні показники
частотності лексем, релевантних у вираженні особливостей сучасних пісень, як
засобу відтворення ключових цінностей і концептів англомовної культури.
Матеріалом дослідження слугували тексти 100 пісень 50–60–х років і 500
текстів пісень останніх десятиліть близько 500 авторів, (загальним обсягом
близько мільйона 979 552 друкованих знаків), які було взято з Інтернет–джерел
[124-245].
Елементи наукової новизни одержаних результатів. Здійснено аналіз
лексико-семантичного складу англомовних пісенних текстів останніх
десятиліть, у порівняні з текстами 50-х 60-х років, з метою виявлення спільних
та відмінних рис як відображення ментальних пріоритетів 50-60-х рр. та
останніх десятиліть.
Пісенний дискурс як підвид художнього
Пісенний дискурс у лінгвокультурології традиційно розглядається як потужний
і впливовий ресурс ключових цінностей і концептів культури. Його вивчення
дозволяє глибше розкрити різні аспекти взаємодії мови і суспільства, а також
основні механізми конструювання ідентичності. Відповідно до теорії
постструктуралізму та соціального конструктивізму, дискурс являє собою
мережу соціальних тем, голосів, пресупозицій і дій. Він конструює бачення
світу, відображений у текстах і тому завжди пізнаванний, поставлений у
контекст і відчуває на собі вплив культури і суспільства. Під пісенним
дискурсом у даній роботі розуміється текст пісень у сукупності з контекстом їх
створення та інтерпретації. Пісня як спосіб вираження культури має естетичну,
емоційно-моральну інтерпретацію різноманіття навколишньої дійсності і спосіб
художнього вираження внутрішнього світу людини [89]. Пісенний дискурс не
заведено розглядати з погляду виконуваних ним комунікативних функцій. Якщо
прикласти до пісенного тексту функціональну класифікацію повідомлень Р.
Якобсона, то стане очевидним розмаїття і неоднорідність функцій пісенного
тексту, де емотивна та спонукальна функції претендують на роль основних, а
референтивна та естетична — на роль допоміжних. Пісня стає вираженням
емоцій, вона здійснює емотивну функцію, завдяки тому, що вона є одночасно
здобутком словесного і музичного мистецтва (останнє, на думку Р. Якобсона, —
орієнтоване на емоційно–несвідомі структури психіки) [92]
Висновки до РОЗДІЛУ 2
Таким чином, пісенний текст являє собою гармонію мелодійного і вербального
компонентів, у більшості випадків як двоскладова структура, з однаковим
повторювальним ритмом, де у кожному третьому або четвертому куплеті
подається приспів, найчастіше повторюється не тільки мелодійний, але й
вербальний компонент. Пісенний текст за роки свого існування створив
особливу мову, іншими словами, систему засобів, на вербальному рівні ―
епітети, метафори, які ми можемо побачити у різних стилістичних планах
творців.