0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Ідеї політичного трактату Платона «Держава» та проблеми побудови «ідеальної держави». (ID:733141)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Філософія
Сторінок: 43
Рік виконання: 2021
Вартість: 200
Купити цю роботу
Зміст
ВСТУП ДО І РОЗДІЛУ 3 РОЗДІЛ І ПРОБЛЕМА ПОБУДОВИ «ІДЕАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ» У ПЛАТОНА…………………………………………………………………………4 1.1.Основні ідеї «Держави» Платона…………………………………………….4 1.2. За «законами» спільного блага або суспільний устрій ідеальної держави 8 1.3. Про «істинного правителя» та його виховання…………………………...11 ВИСНОВОК ДО І РОЗДІЛУ 15 ВСТУП ДО ІІ РОЗДІЛУ 16 РОЗДІЛ ІІ ТЕОРІЯ ІСТОРИЧНОГО МАТЕРІАЛІЗМУ КАРЛА МАРКСА 17 2.1. Марксизм і історичний матеріалізм: спадок, методологія, критика 17 2.2. Основні досягнення історичного матеріалізму 22 ВИСНОВОК ДО ІІ РОЗДІЛУ 26 ВСТУП ДО ІІІ РОЗДІЛУ 27 РОЗДІЛ ІІІ ДЕРЖАВА ЯК ОРГАН ПОЛІТИЧНОЇ ВЛАДИ. ІСТОРИЧНІ ТИПИ ДЕРЖАВИ 28 3.1. Держава в політичній системі суспільства 28 3.2. Історична типологізація держав 33 ВИСНОВОК ДО ІІІ РОЗДІЛУ 40 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: 41
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП ДО І РОЗДІЛУ Актуальність дослідження. Питання побудови найкращої та найефективнішої держави турбувало мислителів усіх часів і народів, залишаючись і в теперішній час актуальним для дослідження. Взаємовідносини держави з особистістю та суспільством є гострою темою для дискусій у сучасній науковій думці. Саме аналіз минулого надбання людства стосовно підходів щодо формування суспільних ідеалів і намагань втілити їх у життя дасть змогу набути необхідного для українського державотворення досвіду та здобути шанс уникнення істотних помилок у майбутньому. Проблема суспільного ідеалу та утопії тією чи іншою мірою пронизувала творчість майже всіх відомих філософів від Античності до сьогодення. Розглянемо погляди одного з найвідоміших античних філософів – Платона – щодо розуміння ідеальної держави. Слід приділити увагу вивченню думки Платона від формування суспільного ідеалу до появи утопічних тенденцій та того філософського забарвлення в його творчості, яке в наступні століття багато в чому відкрило світоглядні орієнтири тоталітарному мисленню. Об’єкт дослідження: Ідеї політичного трактату Платона «Держава» та проблеми побудови «ідеальної держави». Предмет дослідження: Державотворення та ідея блага Платона. Мета дослідження: аналіз концепції ідеальної держави Платона. Досягнення поставленої мети передбачало розв’язання таких завдань:  визначити основні ідеї політичного трактату Платона «Держава»;  виділити основний принцип побудови і функціонування ідеальної держави Платона; Методи дослідження: діалектичний, герменевтичний, критичний. РОЗДІЛ І ПРОБЛЕМА ПОБУДОВИ «ІДЕАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ» У ПЛАТОНА 1.1. Основні ідеї «Держави» Платона Давньогрецький філософ Платон відомий передусім як автор теорії ідей. Є. Трубецький зазначав, що для нього «світ земний, чуттєво сприйнятий, є світом примарним і неправдивим,.. істинно-сущим, вічною є лише надчутлива ідея як першообраз всього сущого» [40, с. 2]. Д. Лушников наголошує, що Платон визнавав існування особливих об’єктів пізнання, особливих сутностей. «Наші сформовані завдяки мисленню поняття – це копії цих абсолютних реальностей, особливих об’єктів істинного знання – ідей» [26, с. 169]. Платон доводив, що вони такі ж реальні, як реальними є наші знання, і без передбачення їх буття знання стає непояснюваним [24, с. 169]. Еллінський філософ вважав, що у потоці різних явищ, що виникають і зникають, перебувають вічно одні ідеї як загальні родові уявлення всього сущого. Утім, світ ідей у Платона є не лише сутністю, а й кінцевою метою всього сущого [40, с. 2]. Як відомо, вчення про ідеї у Платона не викладено послідовно, системно, воно не структуроване. Його гносеологічна частина переважно викладена в діалозі «Теетет», де насамперед розводяться відчуття і знання [24, с. 167]. Проте можна стверджувати, що в цілому вченням про ідеї пронизані всі праці Платона, а окремі пояснення стосовно окремих ідей знаходимо в різних текстах. Центральною для політичного трактату «Держава» стає ідея держави. Але зрозуміти її і розкрити суть доступного нашому сприйняттю відповідного поняття можливо лише проаналізувавши інші, озвучені в зазначеному діалозі, ідеї, зокрема, ідеї добра, блага, доброчесності, справедливості, влади, істинного правління/правителя. Утім, є ще одна ідея, про яку в діалозі «Держава» знаходимо мало, але вона є наскрізною для розуміння системи взаємодії названих ідей і, власне, потрактування ідеї «держава». Це ідея безсмертної душі. Спробуємо визначити суть кожної з названих ідей (дати загальне поняття) та завдяки діалектичному методу, виділеному Платоном, з’ясувати зв’язок між ними. Природа душі божественна, тому, за Платоном, вона безсмертна і ніколи не гине. Ознакою її спорідненості з божественним філософ вважає пристрасть до мудрості [31, с. 296]. Стежачи за думками Платона, можна передбачити, що душа дотична до світу існування незчисленної кількості «ейдосів», духовних досконалостей і здатна «пропускати» їх через себе, щоразу у такий спосіб збагачуючись. Саме душа, керуючись звичками попереднього життя, обирає той «жереб і зразок поведінки», які їй неминуче належить прожити [31, c. 304], тобто наступний соціальний стан і спосіб життя. Душа має допомогти новій «божій подобі» «пригадати» завдання громадянина, мусить “витягувати його з пам’яті,… впроваджувати в реальне життя» [28, с. 608] знову і знову, щоразу доводячи істинність їдеї і принципу справедливості. Справою душі стає життя [31, c. 36]. Ніщо в людині не може виконати призначення душі, яке Сократ вбачає в здатності піклуватися, правити, радитись тощо [31, c. 35]. Гідністю душі є справедливість. Якщо позбавити душу гідності, то вона не зможе повноцінно виконати своє призначення [31, c. 36]. Душу не можна вбити, але її псують несправедливість, розбещеність, нерозважливість та невігластво [31, c. 294]. Платон говорить про чотири стани душі: найвищий – то розум, за ним – розсудливість, третій стан відведено вірі, а останній – «мислення образами» (логіка) [31, с. 194]. З властивостями душі, що домінують в людині, він пов’язує не лише характеристики людини-громадянина, але й відповідних державних устроїв: «скільки є видів державного ладу, стільки ж, можливо, існує і видів людської душі» [31, c. 128- 129]. Нарешті лише душа знає, що таке добро і здатна розпізнати благо. Свідченням того є платонівська алегорія печери і кайданників, чиї душі перестала бачити істинний шлях пізнання. Вершину світу думки давньогрецький філософ бачить в ідеї добра. Він називає ідею добра «тим, що надає істинності пізнаваним предметам, а людину, яка пізнає, наділяє силою пізнання» [31, с. 191] і підкреслює: ідея добра – «найважливіше знання». Завдяки їй «справедливість і все інше стають тим, що потрібне і корисне».[31, c. 187]. Утім, у Платона добро – це й ідея, і цілком реальне її втілення, адже «добро корисне, воно є причиною правильного діяння» [31, c. 60]. Добро вбачається Платоном в справедливих думках і вчинках людей, коли вони турбуються не лише про власне, а й спільне благо: «Кожен має бути корисним для спільного добра» [31, c. 200]. Згідно теорії Платона громадянин може стати правителем лише по досягненні 50-ти років, «побачивши добро саме по собі» [31, c. 221-222]. Потрактуванню ідеї блага присвячена друга книга «Держави». Так, Платон виділяє 3 види блага: 1) благо – щось, що не дає нічого важливого в подальшому (наприклад, радість); 2) благо – те важливе, що ми маємо і любимо «і саме по собі, і за те, що з того щось маємо» (розум, зір); 3) благо – це справи, якими ми займаємося не за для них самих, «а лише за винагороду та інші переваги, які вони дають» [31, с. 37]. Кожен із трьох видів блага по-своєму є важливим в житті людини. Проте є такі, що за певними ознаками можна віднести і до другого, і до третього видів блага. Таким благом, виходячи з міркувань Платона, є справедливість. Він зауважує, що справедливість належить до того блага, «яке і саме по собі, і через свої наслідки повинна цінувати кожна людина, якщо вона прагне бути щасливою» [31, с. 38]. У цілому в діалозі «Держава» ідея блага постає як вищий об'єкт пізнання. Благо Платона як ідея – це «благо саме по собі». Ця «річ у собі» (І. Кант) є одночасно і онтологічною досконалістю, і екзистенційно-ціннісним явищем в житті людини та спільноти. Тому Платон уподібнює ідею блага Сонцю, тим самим підкреслюючи його необхідність для пізнаваності істини: «що надає пізнаваним речам істинність, а людину наділяє здатністю пізнавати, це ти і вважай ідеєю блага – причиною знання і пізнаванності істини» [31]. Щодо ідеї доброчесності в діалозі-трактаті зустрічаємо: «є лише один вид доброчесності, а іпостасей порочності багато» [31, c. 128], доброчесність – це знання, пізнання ідеї добра, втіленої в принципі справедливості спільного життя. Ідея справедливості пронизує увесь діалог «Держава», її значущість як для окремої людини, так і для держави доводить Фрасімаху Сократ. Сократ стверджує, що справедливість – це одне з найвищих благ для людини, «це доброчесність і мудрість, а несправедливість – ницість і невігластво» [31, с. 32], «сум’яття і блукання різних частин душі, їхнє свавілля і боягузливість» [31, c. 126]; результатом справедливості стають «однодушність і дружба», а несправедливості – «чвари, ненависть, міжусобиці» [31, с. 33]. Цікавими на разі видаються алегорії справедливості Фрасімаха і Сократа. У першого справедливість асоціюється з пастухом і вівцями, стосунки яких тримаються на домінуванні сильнішого, що насправді є проявом несправедливості. У другого (Сократа) суть справедливості розкривається через алегорію «керманич – моряки», де має місце царина співучасті і відповідальності кожної зі сторін перед іншою [31, с. 25]. Доречною і місткою є думка Є. Трубецького, що справедливість для Платона – це «гармонічний стан душевних сил, коли кожна душевна здібність робить свою справу. Те ж стосується і сфери суспільного життя» [40, с. 150].